Czy bakterie z lodowców mogą wywołać kolejne epidemie? – naukowe newsy

W lodowcach na całym świecie drzemią zamrożone mikroorganizmy. Jaką część z nich znamy? Okazuje się, że nadal małą! Czy te nieznane nam bakterie grożą nam epidemią? Pozwól, że wyjaśnię!

lodowiec w górach nad jeziorem
Lodowiec Midui na Wyżynie Tybetańskiej

Ostatnio chińscy naukowcy zbadali próbki lodu z lodowców z Wyżyny Tybetańskiej. Czasopismo “Nature Biotechnology” donosi, że pobrali je z 21 lodowców w górach na północ od Himalajów. Badacze z Chińskiej Akademii Nauk byli zaskoczeni, ponieważ w materiale badawczym odkryli aż 968 gatunków mikroorganizmów: bakterii, ale także glonów, grzybów i archeonów1To słabo zbadane jednokomórkowce, żyjące często w ekstremalnych temperaturach[/mfn. Jakie było zdziwienie naukowców, gdy zdali sobie sprawę, że aż 98% odkrytych gatunków to gatunki nieznane!

Nie wiadomo dokładnie, ile lat mogą mieć odkryte mikroby. Jednak według wcześniejszych badań mikroogranizmy w lodowcach mogą trwać tam nawet od 10 tysięcy lat. Różnorodność ich gatunków jest o tyle zaskoczeniem, że mieszkającym w lodowcach bakteriom najwyraźniej nie przeszkadzają ekstremalnie niskie temperatury, promieniowanie słoneczne oraz okresowe zamrażanie i rozmrażanie.

Co do rozmrażania – tutaj zaczynają się schody. Bioróżnorodność mikroorganizów w lodowcach oraz postępujące ocieplenie klimatu wpływające na topnienie lodowców może potencjalnie przyczynić się do uwolnienia mikrobów. Zwiększa to szanse na wywołanie lokalnych epidemii oraz pandemii przez bakterie i organizmy, które wydostaną się z lodu.

Na razie naukowcy stworzyli katalog zawierający dane o genach lodowcowych organizmów, nazywając go TG2G („Tibetan Glacier Genome and Gene”). To pierwsza tego typu baza danych na świecie, która będzie cennym źródłem wiedzy. Pomoże także w zrozumieniu budowy i funkcji tybetańskiego mikrobiomu skutego lodem.